The Finnish Railway Museum

Info from Wikipedia. The Finnish Railway Museum (Finnish: Suomen Rautatiemuseo) is located in Hyvinkää, Finland. It was originally founded in 1898 and located in Helsinki. The museum was moved to Hyvinkää in 1974. The museum is on the original station…

The Finnish Railway Museum

Source

0
(0)

Info from Wikipedia.

The Finnish Railway Museum (Finnish: Suomen Rautatiemuseo) is located in Hyvinkää, Finland. It was originally founded in 1898 and located in Helsinki. The museum was moved to Hyvinkää in 1974.

The museum is on the original station and yard site of the Hanko–Hyvinkää railway. In addition to the station building, there is a roundhouse and several other preserved buildings, mainly from the 1870s.

Unique objects are on display, including the only surviving imperial train of the Russian Emperor. The locomotives include the British Neilson and Company locomotive (0-6-0 No 1427) dating 1869, a British Beyer Peacock locomotive dating from 1868, and a 2-10-0 steam locomotive Tr2 1319 ALCO No 75214 built 1947, which is one of 20 Russian locomotive class Ye sold to Finland.

The museum also has a live steam backyard railroad track, where train rides are offered to the public during special run days in the summer months.

Suomen Rautatiemuseo on Hyvinkäällä sijaitseva rautatieliikenteen valtakunnallinen erikoismuseo. Museo perustettiin vuonna 1898, ja se sijaitsi aluksi Helsingissä, kunnes se siirrettiin Hyvinkäälle vuosina 1973–1974.[1]

Rautatiemuseo sijaitsee Hyvinkään rautatieaseman läheisyydessä Hangon–Hyvinkään rautatien entisellä asema- ja varikkoalueella. Alue on suojeltu ja peräisin 1870-luvulta, mutta siellä on myös kaksi modernia kalustohallia. Alueella on asemarakennuksen lisäksi veturitalli ja asuinrakennuksia.

Museossa on näyttelyalaa noin 5 000 neliömetriä kolmen hehtaarin alueella. Pysyvään näyttelyyn kuuluvat muun muassa ainutlaatuiset, historialliset Venäjän keisarin vaunut ja Suomen presidentin salonkivaunu. Höyryvetureita on esillä kymmenen, muun muassa Suomen vanhin säilynyt veturi vuodelta 1868 sekä useita suomalaisvalmisteisia vetureita. Lisäksi museossa on vuosittain vaihtuvia näyttelyitä. Museon pihalla on raideleveydeltään 184 millimetrin puistorata, jolla liikennöidään kesäisin ja erityisinä tapahtumapäivinä. Puistoradalla käytetään museon ja harrastajien 1:8-mittakaavan kalustoa.

Rautatiemuseon esinekokoelmassa on noin 20 000 esinettä vetureista virkalakkeihin, ja valokuvakokoelmassa on yli 200 000 kuvaa. Museossa on myös kattava piirustusarkisto, jossa on esimerkiksi kalustopiirustuksia ja asemien puistosuunnitelmia. Käsikirjastosta löytyy yli 16 000 nidettä.

Museon henkilökunta käsitti kymmenen vakituista ja useita tuntityöntekijöitä vuonna 2014. Rautatiemuseota ylläpitää Rautatiemuseon säätiö ja toimintaa tukee Rautatiemuseon ystävät r.y.Kuvaus

0 / 5. 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *